stormveig

New York 2009

Onsdag 22 april 2009 New York, United States

Mandag d. 20. april tog vi med Icelandair kl. 14 fra Koebenhavn. Vi landede paa Island ca. 3 timer senere, hvor vejret var temmelig daarligt og lufthavnen temmelig lille. Kl. ca. 15 (islandsk tid) floej vi fra Island. Ved en 18-tiden (amerikansk tid) naermere vi os saa smaat New York, og vi glaedede os til at faa fast grund under foedderne igen. Det skulle dog vise sig at vaere et oenske, vi foerst 3 timer senere fik opfyldt. Det forholdt sig nemlig saadan, at der var uvejr i New York. Piloten fik ok til at flyve ind til JFK to gange, men blev begge gange bedt om at flyve vaek igen. Til sidst fik vi at vide, at de pga. af vejret havde lukket lufthavnen for alle landinger, og vi floej istedet til Barnsley for at faa mere braendstof paa flyet. Efter ca. en halv times ventetid med optankning, lettede vi igen. Endelig ved 22-tiden (amerikansk tid) landede vi saa i JFK. Vi tog med en shuttle bus ind til Latham hotel (19 dollars pr. person). Vi fik hurtigt vaerelset paa 10. etage med en skoen udsigt til en mur 2 meter fra vores vindue - ikke desto mindre er der alt, hvad vi har brug for.... blot kunne sengen godt vaere lidt bredere!
Dag 1 - tirsdag:
Morgenmad paa en klassisk amerikansk dinner med roeraeg og brasede kartofler mv. Derefter gik vi ud i byen. Vi gik op til Empire State Building. Pga. taage koebte vi kun billetterne til at gaa op i bygningen, saa vi er fri for at staa i koe paa et senere tidspunkt. Derefter gik vi mod Times Square, som er et imponerende 'torv' med alverdens storskaerme og masser af butikker - deriblandt billetkontoret TKTS, hvor man kan vaere heldig at erhverve sig billige billetter til et Broadway Show. Broadway ligger lige om hjoernet med alle de fantastiske teatre. Vi besoegte en 3-etagers M&M's butik - uhmmmm!:o). Vi gik ogsaa i Toys'r'Us, som havde et kaempe pariserhjul inde i selve forretningen!, som iovrigt ogsaa var paa flere etager. Frokosten blev indtaget - ja, ja mor - paa McDonald's.
Efter frokost gik vi den korte vej mod TKTS billetkontoret for at se om vi kunne faa billetter til et Broadway Show om aftenen. Helt tilfaeldigt bliver vi stoppet af en af de mange saelgere/reklamefolk paa gaden, som spoerger os om, vi har lyst til at vaere publikum til David Lettermann Late Show. Det er et af de mest kendte Talkshows, som vises hver dag paa TV3+ i Danmark. Han bad os om at svare paa spoergsmaalet: Hvilke ting kaster David ud fra sit skrivebord under sine shows. Allan sagde pencils, hvilket var rigtigt, og vupti stod vi med en seddel paa haanden, som gav os ret til at afhente to billetter. Saa det gjorde vi. Efter opvarmning med raab og klappen, blev vi foert ind i Ed Sullivan Theathre kl. 16.30 sammen med 500 andre publikummer - flere af disse fortalte, at de havde ventet i flere maaneder paa at faa billetter til showet. Vi saa showet og David Letterman i fuld udfoldelse fra 7. raekke.
Derefter gik vi i Apple butikken for at kigge paa I-phones. Derefter en lang gaatur hjem af 5. Avenue. Aftensmaden blev indtaget paa en sushibar. Derefter hjem i seng kl. 22.
I dag bevaeger vi os ogsaa rundt paa Midtown Manhattan..... New York er fantisktisk og vi har det godt!:o))

Lørdag 25 april 2009 New York, United States

Onsdag:
Vi tog metroen med vores metrokort (25 dollars pr. person for 7 dage) til Madison Square Garden, hvor der spilles flere forskellige sportsgrene og gives koncerter. Derefter tog vi til Rockerfeller Center, som ligger klods op af den plads, hvor det New York's kaempestore juletrae er placeret i julemaanederne. Turen gik ogsaa forbi Plaza Hotel, hvor bl.a. Alene Hjemme er optaget. Vi kiggede inden for i den smukke hall. Desuden lagde vi vejen forbi Waldorf Astoria, som er et herredyrt hotel, hvor praesidenter og andre kendte ynder at indlogere sig. Radio City Music Hall og Grand Central Station blev ogsaa beset. Om eftermiddagen shoppede vi i Macy's.
Torsdag:
Stod op kl. 7 og tog ud at se Frihedsgudinden og Ellis Island. Derefter besoegte vi Wall Street og New York Stock Exchange. Frokost paa Burger King med udsigt over Ground Zero. Shopping og Orchard Street. Tog metroen til Times Square for at koebe billetter til Lion King. Moedte Damer fra Louisiana, som vi koebte billetter af. Kl. 20 startede den fantastiske forestilling.
Fredag:
Vaagnede foerst kl. 10, da vaekkeuret ringede. Stod op og spiste morgenmad. Derefter tur til FN-bygningen, hvor vi fik en interessant rundvisning af en ansat fra Eritrea. Derefter videre til TriBeCa, hvor vi aflagde Robert De Niro's restaurant et hurtigt kig-forbi. Videre via SoHo og Greenwich Village til Union Square, hvor vi soerme lige loeb ind i en masse butikker..... Hjemme derfra ved en 20-tiden. Tog ud at spise pizza og er nu paa vej hjem.....

Mandag 27 april 2009 New York, United States

Loerdag:
Saa oprandt dagen, hvor vi skulle ud at foelge i Sex & The City's fodspor. Turen startede kl. 10.30 og sluttede af kl. 14 ved HBO-butikken, hvor der naturligvis roeg en souvenir eller to i posen. Derefter rundede vi lige New York's offentlige bibliotek, hvor der ogsaa er optaget scener til Sex & The City - The Movie. Allan hyggede sig RIGTIG meget!:o) Sent eftermiddag tog vi toget til Brooklyn Bridge og krydsede den paa gaafoedder - et fantastisk udsyn til New York's skyline. Derefter tog vi ind til Bleecker Street for at spise aftensmad.
Soendag:
Vi stod op kl. 7 for at komme tidlig afsted til gudstjeneste i Harlem. Vi ville ind i Abyssinian Church for at rocke med til nogle gedigne gospelrytmer. Desvaerre stod der flere hundrede i koe for at komme ind - og det vel og maerke alene turister. Vi tog en taxi videre for at finde en anden kirke. Foerst efter to ture i taxi var der bid i Caanan Baptist Church. Vi stod i koe i en times tid for at komme ind til gudstjenesten kl. 11. Desvaerre blev vi foert op paa foerste 'daek' med alle de andre turister, da vi kom ind, og fik derfor ikke lejlighed til rigtigt at rocke med til de lokales gyngende hofter. Men vi kunne da se koret paa 50 personer og de gav den gas. Efter ca. tre stive timer og indsamling af penge i tre omgange, var vi en oplevelse rigere og totalt frelste!:o) Efter denne oploeftende oplevelse, bevaegede vi os mod Central Park. Og det maa man sige: Det har grundlaeggerne gjort godt - parken er kaempestor og utrolig smuk - og specielt nu hvor alt staar i fuldt flor. Vi gik ned mod 72. gade. Paa vejen saa vi The Mets bagfra. Ved 72. gade saa vi mindesmaerket 'Strawberry Fields' for John Lennon, som hans kone har oprettet. Lige over for parken paa 72. gade ligger Dakota-bygningen, hvor John boede, og hvor hans kone stadig bor. Vi spurgte en doermand paa et hotel overfor, og han forklarede, at Yoko Ono bor naesten oppe under taget i en lejlighed, der fylder ca. to blokke. John blev skudt lige uden for bygningen. Herefter tog vi lige ud at shoppe.... Malene blev 9 overdele rigere og en smule fattigere!;)
Mandag:
Stod op kl. 8, fik morgenmad paa den lokale Deli og gik op for at indloese vores billetter til Empire State Building - et fantastisk syn over byen, skulle vi hilse og sige. Derefter gik vi til Union Square for at shoppe - og vi er da ogsaa i dag blevet et par sko rigere.... I aften tager vi sikkert til Meat District og spiser - et dyrt sted men med gode muligheder for at moede kendte.... That I like!;)

Til de bekymrede:
CNN oplyser: Ingen svineinfluenza i New York!

Torsdag 30 april 2009 Copenhagen, Denmark

Tirsdag:
Vi tillod os at sove til kl. 9. Vi havde allerede pakket det meste, så vi gik ned og fik morgenmad på den lokale Deli. Derefter hjem og bestille afhentning til lufthavnen, pakke det sidste og tjekke ud. Vi lod bagagen stå på hotellet og tog metroen til Macy's, hvor kreditkortet fik en sidste tur igennem slæden.... Kl. 16.30 (lokal tid) blev vi afhentet i en minibus og kørt til terminal 7 i JFK. Kl. ca. 20.30 (lokal tid) lettede vi mod Island. Kl. 6.15 (lokal tid) landede vi på Island og kl. 7.45 (lokal tid) gik turen mod KBH. Kl. 12.50 satte vi hjulene på dansk grund - trætte og mætte efter en formidal ferie i den fedeste storby - EVER!;o)

Nyeste kommentarer

26.03 | 05:19

Flot side. KH. Baur

23.01 | 22:41

Storm er godt nok sej og hvor fin Solveig er Og et flot landskab

20.01 | 17:03

det ser spændende ud Malene &Allan i må ha en fortsat god tur hilse Lars

19.01 | 18:10

Åh, hvor I da oplever noget, I må trænge til ferie når I kommer hjem. O...