stormveig

Florida 2011

Howard Johnson, Hialeah Garden, Miami - Palmetto General Hospital

lördag 15 januari 2011 Miami, USA

Lørdag nat dansk tid nåede vi endelig til vores forudbestilte hotel, Howard Johnson Plaza Hotel, Hialeah Gardens, Miami (128 dollars for to overnatninger). Det havde været en lang tur, og Storm havde fået feberlignende symptomer undervejs. Vi håbede på, at det kunne klares med god nats søvn. Søndag morgen lokal tid startede da også fint. Vi gik ned i hotellets restaurant og spiste morgenmad.

Kl. 11 tog vi shuttle-bussen til lufthavnen for at afhente vores udlejningsbil. Vi endte med at nuppe en Chrystler - en kæmpe en af slagsen. Vi trillede ud af lufthavnen og satte kursen mod Miami Beach. Storm begyndte på dette tidspunkt at virke sløj. Der var slet ikke så meget gang i ham som normalt.

Da vi kom hjem fra stranden, besluttede vi os at rådføre os med vores rejseforsikring. De prøvede at kontakte deres amerikanske læge men uden held. Vi besluttede derefter at tage på Palmetta General Hospital. Her blev Storm undersøgt og lægerne besluttede at indlægge ham. De mente, at der var tale om noget bronkitis samt en begyndende lungebetændelse.

Først over midnat blev vi ledsaget til en hospitalsstue. Det viste sig, at vi skulle dele stuen med tre andre familier. Desuden fik vi kun stillet en seng og en enkelt lænestol til rådighed. Vi skfitedes til at sove hos Storm.

Vi var ikke imponerede over lægernes indsats, så vi håbede og satsede på, at vi kunne blive udskrevet mandag. Dette syntes dog i første omgang ikke realistisk. Efter en snak med en dansk læge blev vi dog beroligede, da han mente, at den behandling, Storm fik, var helt efter bogen i forhold til diagnosen. Heldigvis fik vi dog alligevel lov til at forlade hospitalet sent mandag eftermiddag med en recept i hånden på noget medicin, som Storm skal have over de næste ti dage. Det kostede såmænd bare over 600 dkk. for to præparater.

Her til aften har Storm ikke været den store humørbombe. Vi er selvfølgelig hele tiden på vagt i forhold hertil. Vi håber i den grad, at han blot er ualmindelig træt og bare lige skal have tid til at komme sig.

Vi forventer at fortsætte vores rejse i morgen den 18. januar. Om vi kører mod nord eller syd må tiden vise. Det hele har betydet en ekstra overnatning på Howard Johnson til en lidt højere pris.

Quality Inn Sawgrass Conference Center

onsdag 19 januari 2011 Fort Lauderdale, USA

I morges ringede vores danske læge for at høre til Storm. Han var bekendt med det medicin, som den amerikanske læge havde udskrevet til ham. Desuden anbefalede han os at tage tilbage til hospitalet for at få at vide, hvilken medicin, der skulle bruges til den maske, som Storm har fået til at bruge, hvis han har problemer med vejrtrækningen. Og det kan vi nok ikke komme uden om, at han har en smule - det piber, når han trækker vejret. Så efter at vi havde tjekket ud af hotellet, slog vi et smut forbi hospitalet, hvor vi fik en recept på noget medicin til masken.

Efter at have hentet medicinen satte vi kurs mod Fort Lauderdale, hvor vi igennem Hotwire havde lavet en reservation på Qualit Inn Sawgrass Conference Center til 117,28 for to overnatninger. Da vi var blevet indkvarteret slog vi et smut forbi Denny's for at få lidt frokost. Her anbefalede servitricen os at aflægge Sawgrass Mill - Florida's største indkøbscenter - et besøg. Og som sagt så gjort. Jeg tror, jeg er kommet i shopping-himlen.

Både Allan og jeg fik skudt nogle penge af - jeg fik 4 par Ralph Lauren bukser til i alt 128 dollars, Allan fik 3 poloer (med et 3-tal på to af dem) til 170 dollars. Derefter gik turen hjem til hotellet, hvor vi indtog lidt hjembragt aftensmad. Vi har dog stadig problemer med at få det store i Storm, men vi arbejder på sagen.

I morgen tager vi nok til stranden og så kigger vi nok forbi Sawgrass Mill igen...

Quality Inn & Suites Orlando

torsdag 20 januari 2011 Orlando, USA

Vi tjekkede ud fra hotellet i Fort Lauderdale ved en 10-tiden. Kursen blev sat mod Orlando, hvor vi igen via Hotwire havde fundet et godt tilbud på et hotel: Quality Inn & Suites Orlando til 32 dollars (+tax) inkl. morgenmad - ca. 150 kr. pr. overnatning for os tre. Vi har booket hotellet i tre overnatninger.

I Orlando skal vi både shoppe - vi er allerede startet i Premium Outlet her til eftermiddag:-). Premium Outlet består af en masse mærkevarebutikker, der sælger tøjet væsentligt billigere end normalt. Vi fik lidt godter i posen fra Tommy Hilfiger og Ralph Lauren. Derudover rundede vi lige Ecco's butik, hvor vi fik købt et par sandaler og et par sko til lillemanden (43 dollars = ca. 250 dkr.) Herefter besluttede vi, at det var tid at tage hjem. Storm sov allerede og han skulle også lige hjem og have sin medicin. Tror måske, at medicinen sætter gang i hans mave - ihvertfald står det ud af ham, og vi har allerede et par gange i dag oplevet, at bleen ikke kunne holde på sagerne:-(

N.B PRISERNE, VI OPLYSER I DAGBOGSBESKRIVELSERNE, ER UDELUKKENDE TIL EGET BRUG - OG ALTSÅ IKKE FORDI VI SVØMMER I MONETOS;-)

Fort Lauderdale Beach og Sawgrass Mills

torsdag 20 januari 2011 Fort Lauderdale, USA

I dag stod vi først op kl. 08.30. Vi gjorde os klar og gik ned og spiste morgenmad i hotellets spisesal. Det var ikke noget at råbe hurra for, men vi blev mætte. Derefter tog Storm lige en lille lur, hvorefter vi pakkede bilen og kørte mod stranden i Fort Lauderdale. Vi nåede dertil kl. 12 og betalte 5,25 dollars for at parkere i tre timer.

Vi var lige begyndt at gå ned mod stranden, da det begyndte at smådryppe. Vi fortsatte dog ufortrødent, og efterhånden brød solen da også igennem. Allan fik trænet ved noget trænings-halløj på stranden. Derefter gik vi tur på vejen langs stranden i bagende solskin. Vi spiste frokost på en italiensk restaurant (29 dollars) og gik så tilbage til bilen tids nok til at undgå en parkeringsbøde.

Vi trillede videre mod Sawgrass Mills, hvor vi osede rundt i nogle timer. Vi købte aftensmad til at tage med hjem. Hjemme igen fik vi vasket, så vi er klar til at fortsætte ud i det blå i morgen...

Endnu en dag med shopping...

fredag 21 januari 2011 Orlando, USA

Fredag havde vi planlagt at besøge Kennedy Space Center. Planen blev dog ændret, da vi både kom for sent afsted, og da vi så endelig var kommet afsted, fandt ud af, at vi havde glemt vores kamera:-)

Det blev derfor endnu en dag med shopping, og det gør jo heller ikke noget;-) Vejen blev lagt forbi Florida Mall, hvor Allan endelig fik sin 'Pad' samt et Apple-TV. Derefter fortsatte turen til Orlando's største Outlet, Prime Outlet. Også her fik vi gaflet nogle godter. Malene fik en North Face fleece og Allan fik bl.a. slips i lange baner... Herefter besluttede vi at holde pause med shoppingen. Aftensmaden blev indtaget i butiksområdets 'Food Court', hvor man bestiller den mad, man har lyst til at spise hos en af de mange udbydere, og så sætter man sig ved et bord i fællesområdet i bygningens midte.

På udflugt til Kennedy Space Center

lördag 22 januari 2011 Orlando, USA

Uret var sat til 07.00, så vi kunne komme afsted i ordentlig tid til Kennedy Space Center. Klokken blev alligevel 09.45, inden vi lettede fra hotellet med en lille times kørsel foran os. Hele tre gange undervejs måtte vi betale vejtold - den varierer alt fra 75 cent til over 13 dollars, så det er altid lidt 'spændende', når et vejskilt med told dukker op.

Vi landede ved Kennedy Space Center, hvor vi måtte punge ud med 41 dollars pr. mand. Heldigvis var lillemanden gratis at få med ind. Vi nåede lige akkurat indenfor til at nå at se en 3D film om livet som astronaut. Filmen var spændende, men Allan havde sit besvær med at følge med og samtidig underholde Storm. Derefter gik vi ud og fik lidt at spise på Orbit Café.

Herefter gik vi mod centrets busholdeplads, hvor man i bus bliver fragtet rundt på det gigantiske område. Man kommer bl.a. forbi verdens højeste et-plans bygning, hvor NASA gør deres rumfærger klar. Desuden gør bussen holdt ved et udkigstårn, hvor det er muligt at se de virkelige affyringsramper til raketterne. Desuden var vi inde og se raketten kaldet Saturn 5 i fuld størrelse, som blev brugt under Apollo-programmet. Derudover var der mulighed for at prøve en affyringssimulator, men den sprang vi over, da vi ikke kunne have Storm med og fordi det tog forholdsvis lang tid, hvis vi skulle prøve hver for sig.

Selv om besøget var spændende og man blev revet lidt med af stemningen, var det dog umiddelbart ikke et sted, vi lige ville besøge igen næste år. Vi var ikke vildt imponerede over de udstillede ting og det man så, kunne man næsten lige så godt se på TV. Der var meget lidt 'hands-on', som er med til at gøre sådan et besøg endnu mere spændende.

Hjemme igen ved en 18-tiden tog vi et smut på Pizzahut. Derefter hjem igen, hvor Storm blev puttet, Allan fik trænet og Malene fik slappet lidt af. I morgen tjekker vi ud fra Orlando, men inden vi kører mod Saint Petersburg på vestkysten, går vejen naturligvis lige forbi Disney World:-)

Disney World og Saint Petersburg

söndag 23 januari 2011 Orlando, USA

Ssøndag tjekkede vi ud af hotellet i Orlando og så gik den vilde skattejagt efter billige billetter til DisneyWorld - Magic Kingdom. Vi fandt dem til halv pris i Kissimmie, hvor vi endte med at give 45 dollars pr. mand. Lillemanden var gratis.

I parken gik vi rundt og så på de fine ting. Vi mødte bl.a. Mickey Mouse, Anders And og Peter Plys. Vi prøvede også tre forlystelser med Storm - skægt.

Ved en 18-tiden forlod vi parken og satte kurs mod vores næste stop, Saint Petersburg. Her havde vi bestilt værelse til to overnatninger (44 dollars pr. overnatning inkl. morgenmad - værelsesnr. 214).

Med mac'en til doktor i Tampa

måndag 24 januari 2011 Saint Petersburg, USA

Som overskriften antyder, var mac'en gået hen og blevet syg. Og hvor nødigt end Allan ville erkende det, måtte vi tage mac'en med til doktor hos Apple Store i Tampa, International Plaza.

Efter at have sovet længe, gik hele dagen faktisk med at vente på, at mac'en fik udskiftet sin harddisk. Heldigvis havde Allan fået gemt alle vores billeder på den eksterne harddisk, så ud over at være en streg i regningen, betyder det ikke noget.

Aftensmaden blev indtaget i Tampa på restaurant Bella, hvor Allan delte en pizza med Storm og Malene fik en jorbær-sala (35 dollars). Derefter rundede vi lige Target, hvor vi fik købt diverse fornødenheder.

Resten af aftenen skal gå med at beslutte, hvor vi skal forsætte rejsen herfra...

På vej til Fort Myers

tisdag 25 januari 2011 Fort Myers Beach, USA

I dag forlod vi hotellet i Saint Petersburg kl. ca. 10 og kørte mod Saint Pete Beach, hvor vi lige nu ligger på en solseng på stranden, mens Storm tager sig en lur i sin barnevogn. Planen er at vi om en times tid fortsætter
sydpå til Fort Myers, hvor vi har booket et hotel i to overnatninger til 53 dollars pr. overnatning inkl. morgenmad (La Quinta Inn & Suites Ft Myers Beach vær. 243).

Ft Myers og Sanibel

onsdag 26 januari 2011 Fort Myers Beach, USA

Onsdag tog vi bilen og kørte mod øen Sanibel. Vi betalte 6 dollars for at komme over broen til øen. Vi fornemmede straks den afslappede stemning på øen, hvor vi tøffede rundt på må og få. Vi gjorde stop på 'Lazy Flamingo', hvor vi indtog en lækker burger.

Derefter gik turen mod stranden, som skulle vise sig at blive en af de mest fantastiske strandture for vores vedkommende. Pludselig dukkede der nemlig en finne op ude i vandet, men meget tæt på stranden - og så var de der i massevis: Delfinerne! De legede og sloges med pelikanerne om fiskene i vandet. Det var et helt fantastisk syn.

Efter denne uforglemmelige oplevelse kørte vi retur. Vi afsluttede dagen med lidt shopping i endnu et outlet, inden vi købte aftensmad, som vi tog med hjem og indtog på hotellet.

Naples

torsdag 27 januari 2011 Naples, USA

Torsdag morgen tjekkede vi ud fra hotellet i Ft Myers. Inden vi kørte mod Naples, rundede vi lige det lokale outlet, hvor vi dagen i forvejen havde udset os nogle goodies, som vi lige skulle omkring og købe. Derefter frokost på restaurant Gatorbites og så mod Naples.

Vi ankom til Naples, hvor vi havde booket værelse på Hampton Inn, vær. 334. Aftensmaden blev indtaget på Lindburgers inde i byen lige ved 5th Ave - der hvor tingene sker i Naples. På hjemvejen lagde vi vejen forbi villakvartererne for at tjekke de kæmpemæssige villaer ud - det er folk, der har kronen, der slår sine folder her.

Everglades

fredag 28 januari 2011 Naples, USA

Fredag ringede vækkeuret kl. 06.45. Vi stod op og lidt i 9 sad vi i bilen på vej mod Everglades, hvor vi skulle ned og kigge på alligatorer. Vi stoppede ved Everglades Area Chamber of Commerce for at høre, om de kunne anbefale nogle ture. De sendte os til Wooten's Airboat Tours og Everglades National Park Boat Tours.

Vi startede ud ved førstnævnte, hvor vi fik en halv time i airboat. Grundet lavvande på denne tid af året, så vi ingen alligatorer, kun fugle. Det var lidt af en drengerøvstur...

Dernæst blev der indtaget frokost på Havana Café, hvorefter vi kørte videre til den næste bådtur, der tog os med ud til de 10.000 øer på Florida's vestkyst. Vi fik igen set en masse forskellige fugle og et par små glimt af nogle delfiner, men igen ingen alligatorer.

Inden bådturen havde en lokal ranger anbefalet os at tage til H. P. Williams for at se alligatorer. Men heller ikke her var der nogen gatorer at se. En ranger her sagde, at de befandt sig 2-3 miles op af en grusvej. Og han skulle vise sig at få ret. Her lå de og solbadede på den modsatte bred af, hvor vi kørte i bil.

Herefter kørte vi hjem mod Naples. Vi spiste thaimad på en restaurant på 5th Ave.

Afslapning i Naples

lördag 29 januari 2011 Naples, USA

I dag står den indtil videre på afslapning. Storm tager sig en lur, inden vi kører ud og får noget frokost. Dernæst kigger på nok forbi stranden og måske lidt shopping til sidst;-)

Solen skinnede og vi tog på stranden i Naples. Vinden var lidt kold, men vi havde en hyggelig tur med gåtur i vandkanten. Derefter tog vi forbi Macy’s, hvor visakortet nok en gang kom på arbejde. Vi spiste asiatisk mad på indkøbscentrets madtorv.

Shark Valley og Florida City

söndag 30 januari 2011 Naples, USA

Vi stod op og kom af sted fra hotellet i Naples. Vi kørte ad vej 41 og gjorde stop ved Shark Valley – en af tre hovedindgange til Everglades Nationalpark. Et dagspas, som gælder til en hel uge, koster 10 dollars for en bil uanset passagerantal. Inde i området fik vi set alligatorer, skildpadder og fremmedartede fugle i stribevis. Vi fik desuden set turens hidtil eneste slange i et træ på gåtursstrækningen Otter Cave Walk. Efter en tilfredsstillende tur i nationalparken, hvor vi endelig følte, at vi havde fået fuld valuta for pengene, gik turen mod Florida City, hvor vi havde bestilt en enkelt overnatning på Fairway Inn (58 dollars, vær. 606).

Marathon, Key West og Bahia Honda

måndag 31 januari 2011 Miami, USA

Vi ankom til hotel Coconut Cay Resort & Marina mandag aften. Aftensmaden blev indtaget på en nærliggende fiskerestaurant. Når man bestilte skulle man denne aften nævne et football-hold. Når maden så var klar, blev holdet råbt op. Allan valgte 'Redskins'.

Tirsdag d. 1. februar gik vi en tur. Middagsmaden og eftermiddagsluren blev indtaget ved poolen, som dog var lidt kølig. Aftensmaden blev indtaget på Porky's, hvor vi havde fornøjelsen af en mand og hans guitar og nogle fine country-toner.

Onsdag d. 2. februar tog vi køreturen til Key West. Vi forstår godt, hvorfor man kan gå hen og blive helt forelsket i dette område. Der var virkelig en afslappet stemning. Vi besøgte 'The Little White House', hvor den amerikanske præsident, Truman, indimellem opholdte sig. Desuden besøgte vi USA's mest sydlige punkt. Der blev også tid til en lille middagslur i en lokal park. Og ja - så mødte Storm sit første pigebekendtskab - hun hed Madeleine og var 18 mdr. gammel. Vi kan vist ikke komme uden om, at hun nok var lidt mere pjattet med Storm, end han var med hende. Hen mod aften daffede vi ned mod strandpromenaden, hvor vi var vidne til en fantastisk solnedgang. Derefter spiste vi aftensmad og så gik turen hjem mod Marathon.

Torsdag d. 3. februar tjekkede vi ud fra hotellet og kørte en smule mod syd, hvor vi havde planlagt at spendere noget af dagen i Nationalparken Bahia Honda. Dagen blev brugt på at dase og besigtige den gamle jernbanebro, der tidligere forbandt øerne. Ved en 16-tiden kørte vi mod Miami.

Vi ankom til Miami ved en 20-tiden, hvor vi har booket to overnatninger til lørdag (63 dollars + tax, vær. 315).

Florida City, Everglade Nationalpark og videre til The Keys

tisdag 1 februari 2011 Florida City, USA

Vi havde valgt en overnatning i Florida City, fordi der her findes endnu en hovedindgang til Everglades Nationalpark. Vi blev rådet til at stoppe og kigge ved Royal Palm, hvor vi igen så masser af alligatorer m.v. Vi oplevede desuden, hvordan alligatorerne ’brøler’ for at markere sig over for hinanden. Vi så også, hvordan to af disse fascinerende dyr var ved at gå i kødet på hinanden.

Derefter fortsatte vi videre ad highway 9336 mod syd til Flamingo. Her så vi både alligatorer og krokodiller – i øvrigt det eneste sted i verdenen, hvor de to dyrearter lever sammen. Alligatorerne foretrækker ferskvand, krokodillerne saltvand.

Derefter kørte vi mod Key Marathon, hvor vi har booket tre overnatninger fra mandag til torsdag (i alt 308 dollars uden morgenmad). Herefter er planen, at vi tager til Miami.

Florida City, Everglade Nationalpark og videre til The Keys

tisdag 1 februari 2011 Florida City, USA

Derefter kørte vi mod Key Marathon, hvor vi har booket tre overnatninger på Coconut Cay Beach Resort & Marina fra mandag til torsdag (i alt 308 dollars uden morgenmad). Herefter er planen, at vi tager til Miami.

Fra Miami til København

fredag 4 februari 2011 Miami, USA

Efter at være ankommet til Express Inn i Miami torsdag aften, brugte vi fredagen på at aflægge Miami Ink et besøg. Allan besluttede dog, at det ikke skulle være her, han skulle have en lille tegning på armen... Derefter tog vi til Aventura Shopping Mall, hvor de sidste indkøb blev gjort.

Lørdag stod vi op kl. 6. Kl. 08.45 forlod vi hotellet og kørte mod lufthavnen. Her afleverede vi bilen, hvorefter det blot var at vente på vores fly, som afgik kl. 12.35. Det viste sig dog at være en smule forsinket, ligesom også flyet fra Toronto til København var forsinket. Sammenlagt var vi en halv time forsinket ved ankomsten til Kbh. Vi landede kl. 8 dansk tid - godt trætte...

Nyeste kommentarer

26.03 | 05:19

Flot side. KH. Baur

23.01 | 22:41

Storm er godt nok sej og hvor fin Solveig er Og et flot landskab

20.01 | 17:03

det ser spændende ud Malene &Allan i må ha en fortsat god tur hilse Lars

19.01 | 18:10

Åh, hvor I da oplever noget, I må trænge til ferie når I kommer hjem. O...