stormveig

Maldiverne 2016

Kaani Villiage & Spa

D. 24. januar 2016:

Vi kørte afsted fra hotellet mod lufthavnen i Colombo i morges kl. 06.30. Vi skal jo lige et smut til Maldiverne også:-)

Vi havde planlagt at køre forbi Pinnawala og besøge et børnehjem for elefanter på vejen. Da vi kom dertil var tiden ret fremskreden og desuden var det ret dyrt at komme derind. Så i stedet arrangerede Roy, at vi kom ud at ride på en elefant og fodre den hos nogle, som han selv havde besøgt sidste år med sin datter.

Vi betalte dyre 15000 rupees for 1/2 time i selvskab med den 34-årige hun-elefant, Marikka. Da vi ankom, var hun ved at blive skrubbet i floden - det nød hun, kunne man se. Vi blev alle fire installeret på ryggen af hende med Solveig i front, så Allan, Storm og Malene. Vi gik en tur ned i floden igen og så mod junglen. Men da tiden løb afsted, besluttede vi at vende om for at kunne nå at fodre hende også. Vi blev udstyret med bananer, som hun lystigt spiste af. Derefter fik hun lidt majs. Til sidst var vi kort med nede i floden igen, hvor hun igen blev skrubbet, mens hun kølede i vandet. Umiddelbart så Marikka ikke ud til at lide nød, men ikke desto mindre havde hun en kæde om benene..... Inden vi forlod Pinnawala, fik vi lige købt en lille træ-elefant til reolen (3800 rupees) og så fik vi set lidt flere elefanter tage bad i floden:-)

Derefter gik det for fulde gardiner mod lufthavnen. Roy kørte frisk til og vi nåede det til lidt over 11.30. Vi afleverede vores bagage, fik lidt at spise og kl. 13.30 lettede vi mod nye eventyr på Maldiverne, hvor vi skal bo på øen, Maafushi.

Men det er en lang rejse....: Da vi ankom til Maldiverne skulle vi lige udfylde indrejse-papirer, så igennem paskontrollen, så hæve nogle lokale penge (og det var en udfordring). Dernæst ud til båden, som med en tur på 10 min. bragte os til øen Male. Fra den ene havn på Male til en anden, hvor vi skulle finde ud af at komme til Maafushi.

Vi havde gamblet lidt med den sidste båd til Maafushi. Man kan nemlig enten tage den lokale færge, som sejler dagligt kl. 15, tager 2 timer og koster 2 dollars. Man kan også vælge en speedbåd. Så er billetprisen på min. 39 dollars pr. person. Vi havde kalkuleret med, at vi kunne finde en lokal til at sejle os over for en billigere penge, men det skulle vise sig at være en udfordring... Børnene og Malene blev sat af ved en legeplads, mens Allan gik på jagt efter en lokal båd. Der gik rigtig lang tid, før han var tilbage, men da havde han også været langt omkring. Lokalbefolkningen var ikke specielt interesseret i at hjælpe, men til sidst havde en ung fyr sat ham i kontakt med en kaptajn på en båd. Vi skulle være på havnen kl. 18.15 med afgang kl. 18.40. Og som sagt så gjort. Efter et telefonopkald for at sikre os, at vi var det rigtige sted, klappede det hele. Vi kom med speedbåd til Maafushi til 66 dollars for os alle 4 - nice price:-)

Fremme på Maafushi efter 35 minutter på havet, blev vi modtaget på kajen af folk fra hotellet med en vogn til vores baggage. Bagagen og de trætte børn blev læsset på vognen, som kørte os til vores hotel, Kaani Village & Spa.

Indelig fremme blev vi tildelt værelse 110 og fik noget at spise i hotellets restaurant. Efter en lang dag er vi temmelig trætte, men i morgen venter en ny dag på Maldiverne :-)

D. 25. januar 2016:

Vi blev desværre ikke mødt af sol og blå himmel, som vi havde forestillet os, da vi stod op. Det var temmelig overskyet. Efter at have spist morgenmad på hotellet, tog vi alle fire en dukkert i hotellets pool. Derefter var det tid til at inspicere øen... Vi gik ned til bikini beach, som ligger ca. 200 m fra vores hotel. Det viste sig, at øen ikke er så naturskøn, som vi kunne ønske os. Til gengæld er der mere liv her end på øer, der kun huser et enkelt resort.

Da Maldiverne er muslimsk, gælder der særlige regler for adfærd og påklædning mv. På bikini beach er det fx således tilladt at gå med bikini og drikke øl. Andre steder på øen er dette strengt forbudt.

Da vi sad på bikini beach og havde indtaget dagens første is, stod det pludselig ned i stænger, så vi måtte søge ly i strandbutikken. Lidt besynderligt at se folk i bikini og bar mave gå ind i butikken, som betjenes af en kvindelig muslim i fuldt udstyr.

Da det var holdt op med at regne, fandt vi en café, hvor vi spiste frokost. Derefter var det hjem til hotellet, hvor Solveig tog sig en ordentlig skraber og Allan lånte en af hotellets cykler og tog ud for at kigge på øen. Tilbage igen tog Allan og Storm en eftermiddagstur i swimmingpoolen.

Aftensmaden blev fortæret på Stingray café, hvor vi blev lidt inspirerede til at tage på skildpadde-tur. Allan forventer at tage ud at dykke i morgen.

D. 26. januar 2016:

Efter morgenmaden gik vi til bikini beach. På vejen fik Storm lov at holde papegøjen Louis. På stranden blev der snorklet og bygget sandslotte. Derefter frokost og hjem til hotellet.

Kl. 14 tog Allan afsted. Han skulle ud at dykke. Børnene og Malene boltrede sig i hotellets swimmingpool imens.

Da Allan kom hjem gik vi på opdagelse på øen. Vi shoppede lidt i de lokale butikker og endte med igen at spise aftensmad på Stingray café, da vi havde tænkt os at bestille en skildpadde-/snorkletur her. Vi endte dog med at bestille turen et andet sted, hvor vi får en lille speedbåd med guide for os selv. Prisen pr. voksen er 30$.

D. 27. januar 2016:

Vi stod op og gik mod dykkerbutikken, hvor vi skulle være kl. 09.45 til en snorkle-tur. Vi prøvede udstyr, inden vi gik ud til den lille speedbåd. Vi sejlede ud. Ved første stop, fik vi indfriet vores forventninger: Vi svømmede med skildpadder :-) Derefter sejlede vi mod en sandbanke. En sandbanke er et stykke sand, som, når der er lavvande, fungerer som et lille stykke strand. Vi skulle have spist vores frokost der. Desværre var der højvande, så vi måtte nøjes med at svømme i det lave vand, der dækker sandbanken, når det er højvande.

Vi var hjemme igen omk. kl. 13. Vi gik mod hotellet, hvor vi lige slappede lidt af. Derefter gik vi ud for at få lidt kølig juice på Stingray café, da vi skulle have afklaret, om vi skulle med deres båd til lufthavnen i morgen. Men deres båd afgik kl. 12 - den anden båd, som vi havde forespurgt på, afgik først kl. 13. Båden kl. 13 passer os bedre, da vi først skal flyve til Sri Lanka kl. 18.25.

Derefter shoppede vi lidt inden vi gik hjem. Allan og Storm fik styr på båden til lufthavnen i morgen. Aftensmaden blev spist det samme sted, hvor vi havde købt vores snorkle-tur. Vi skulle nemlig have filmoptagelserne fra vores snorkle-tur.

Den sidste nat på Sri Lanka, inden turen går mod DK, tilbringer vi på Ronny's Cottage i Negombo. Vi har fået lov at beholde vores værelse til kl. 22 fredag aften for 50$ ekstra. Vi skal flyve kl. 00.50 natten til lørdag.

D. 28. januar 2016:

Vi tog speedbåden fra Maafushi kl. 13 mod lufthavnen. Vi skulle først flyve kl. 18.25, så vi havde masser af tid, vi skulle fordrive. Da tiden nærmede sig, kunne vi ikke forstå, at der ikke blev oplyst en fly-gate på skærmen i luthavnen. Det skulle vise sig, at det var fordi, flyet var 2 timer forsinket, så vi først skulle afsted kl. 20.25 :-( Ganske kort før boarding, fik vi udleveret madkuponer som kompensation for ventetiden. Lidt sent at komme i tanke om at kompensere flygæsterne, men så fik lufthavnspersonalet da travlt med at servicere alle gæsterne.

Omk. kl. 23 landede vi i Colombo. Vi havde lært af sidst, vi var her, så vi gik udenom taxi-bureauerne, og gik selv ud af lufthavnen og fandt en taxi. Han skulle have 2000 rupees for at køre os til Ronny's Cottages i Negombo. Det skulle vise sig at blive en udfordring. Først kørte han os til Rani's hotel. Da vi så måtte fortælle ham, at det var forkert, havde han problemer med at finde det rigtige hotel. Han ringede til hotellet og talte med dem. Vi var ikke helt med på, hvad der foregik, men ikke desto mindre kørte han os til hotellet, Lanka Beach Hotel. Vi var totalt uforstående, så vi insisterede på, at han skulle køre os videre til Ronny's Cottages. Han stoppede så ved nogle unge mennesker på gaden, da han ikke kunne finde vej. De fortalte, at Ronny var død i dag, og at vi skulle køre til Lanka Beach Hotel. Vi vidste ikke, hvad vi skulle mene om den besked - vi havde jo ikke fået nogen besked. Så vi bad igen chaufføren køre os til Ronny's Cottages. Endelig ankom vi og så, at der var en del mennesker forsamlet ved hotellet. En ung fyr kom ud til os og forklarede os situationen. Hotelejeren var faktisk død, så han henviste til Lanka Beach Hotel, hvor vi ville få de samme betingelser. Samtidig kunne vi se, at vi faktisk tidligere samme dag havde modtaget en mail om situationen. Vi blev kørt tilbage til Lanka Beach Hotel, hvor vi fik et værelse. En lang dag på farten var endelig slut.

D. 29. januar 2016:

Vi stod op og spiste morgenmad. Så tog vi en tuk tuk ind til Negombo centrum, hvor vi besøgte en krydderi- og the-butik. Vi kørte derefter til et lokalt marked. På vejen hjem var vi forbi restaurant King Coconut for at spise frokost - det var her, vi startede med at spise turens første aftensmad:-)

Vi havde betalt 50$ ekstra for at få lov at beholde vores værelse til kl. 21-22, så da vi kom hjem gik vi ned for at bade i hotellets pool. Vi var også et kort smut på stranden for at få en is. Stranden i Negombo er ikke fantastisk, men man kan dog godt ligge og solbade.

Derefter gik vi op for at slappe af på værelset, da vi jo skulle holde os vågne til vores fly med afgang kl. 00.50. Allan aftalte med en taxa at komme forbi og hente os kl. 21. Vi spiste aftensmad og shoppede i lufthavnen.

D. 30. januar 2016:

Så er vores rejse ved at være ved vejs ende. Efter en planmæssig flyvetur fra Colombo, sidder vi nu i lufthavnen i Paris og venter på vores fly til København kl. 11.50.

🙂😀😋🤪🙃❤

👍

Nyeste kommentarer

26.03 | 05:19

Flot side. KH. Baur

23.01 | 22:41

Storm er godt nok sej og hvor fin Solveig er Og et flot landskab

20.01 | 17:03

det ser spændende ud Malene &Allan i må ha en fortsat god tur hilse Lars

19.01 | 18:10

Åh, hvor I da oplever noget, I må trænge til ferie når I kommer hjem. O...